Ma-no Sumida
マノ・スミダ
2022~3
東京 | Tokyo
Cafe in Park
Status: Competition winning entry
ハレとケ両方を内包するもの
このプロジェクトでは、とある地元に愛される喫茶店の2店舗目のオープン構想に伴い、新築と内装の企画、コンセプトデザインと基本計画を行いました。
日本では古くから晴れ・ハレ(非日常)と褻・ケ(日常)という考え方があります。
昨今、都市の中にはハレの場が多く設えられ、国内外の客人でひしめいているようにみえます。商業的で季節的な賑やかさを与えてくれる反面、その地域に長年住む住民が肩の力を抜いて居心地良く過ごせるケの場が少なっていることも事実です。コロナ禍でより家やその周辺で過ごす時間が増えましたが、ちょっと息抜きしたい時に、住まいに近いところを探りながら自分らしい新しい居場所を模索していることでしょう。こうした新しい日常には、新しい属性を持った場作りが必要です。
敷地は、とある公園の中に誘致を受け、建つことが想定されていました。東京都内でありながら、賑わいと静けさ、ハレとケが潜在的に入れ子状態になっている希少性があげられます。川を隔てて、ハレの場に対して対岸はケの場所になっています。更にこの公園内においては、南に商業施設や広場がある賑やかなハレのエリアに対して、北にある神社周辺は、静かで落ち着いたケのエリアです。時間軸の観点に立つと、特に平日と週末、また1日の中でも、この関係は絶え間なく変化しています。つまり、位置的にこの敷地に必要とされる空間は、ハレの表を持ちながら、住民が集えるケの空間性をも内包した共存がいままで以上に必要にされていると思い至りました。数多の要素を両立させられるような、時と次第によっては誰でもそれぞれの居場所を見出だせるような場所をここに実現したいと考えます。ふらっと来た人でも、遠方からこの場所を求めて来た人でも、快くここに受け入れてくれる包容感のある空間が求められています。
人通りからちょっと離れた静かな中庭を持つこの提案は、主にカフェとデッキで構成されています。カフェは、公園の主道から吸い込まれるように入れる動線計画となっています。そこには、知る人ぞ知るカフェのテイクアウト窓口があり、カフェ店内に入るためのホワイエでもあります。各当事者や利用者の行動とニーズを店舗計画に反映し、使い方のバリエーションやユーザーの自由度を重視した設計になっています。屋内には、客席以外にも日本庭園の景色を見ることができる会議コーナーやコミュニティープランニングができる空間を設えています。
公園内の主道に開かれたデッキや屋根だけの東屋は、コミュニティー空間またはイベントの舞台的な機能としても使用できます。デッキからは、日本庭園の眺めが何隔てることなく広がり、そして東屋からは、さながら額縁で枠どった景色としての日本庭園が眺められます。デッキには、スロープを設置することでユニバーサルデザインへの配慮をします。雨の日には、デザインされた屋根の勾配をつたって雨水がカーテンのように滴り落ち、非日常的な風情をその場に出現させます。その雨水も演出だけでなく、食育、植栽やトイレ排水の水源としての利用を考えています。
総じてこの提案は、人と自然、公園とまちの景観、外と内、ハレとケなどの調和を考えて生まれたものです。奥のカフェがケの空間であるなら、表のデッキはハレの空間です。ですが、天気の良い日のハレの空間に打って変わって、悪天候の日は、雨宿りをしながら一息つけるケの空間に変わります。つまり、この一見シンプルな中庭を持ったデザインは、コンセプト、空間両面において内外が入り組んだ多様性のある空間を生み出して、雨の日でも晴れの日でも、初めての人でも地元の常連でも、気軽に立ち寄って多様な関係性をつくることができる、さまざまな「集い」が始まる場作りの提案なのです。
いつきても家のように、どこにでもあるようで、どこにもないここだけの日常。。。新しい日常
ハレとケをはじめとする、一見相反する要素の混在を、私たちは「マノ」と呼ぶことにしました。
賑わいもあり、静けさもある。外でもあり、内でもある。表でもあり、奥でもある。
その「間(あいだ=ま)の」、そういった諸事が交わる中間領域という空間の可能性を最大限活かしたいと思いました。
ありのままの自然でありのままの大人、自分らしくいられる隠れ家は、物事の“間に”あるのかもしれない。
On “In-Betweenness”
This project involved planning, concept design, and schematics for new construction and interior for the opening of a second location for a beloved local coffee shop.
In Japan, there is a long-standing concept of “hare” (meaning “propitious” or “extraordinary”) and “ke” (meaning “inauspicious” or “ordinary”).
Nowadays, many “hare” places have been created in cities, which seem to be crowded with domestic and foreign guests. While these places provide commercial and seasonal, even sensational, excitements, it is also true that there are fewer places for long-time residents to relax and feel at home where they live. With the Covid pandemic, people are spending more time in and around their homes, but when they want to take a break, they are looking for a new place that is close to where they live and is special to them. These new daily routines require the creation of places with new qualities.
The cafe was planned to be sited in a park. While the site was located in Tokyo, it was a rare and precious place where both the bustle and the quiet, the “hare” and the “ke”, are potentially nested within each other. Across the river from the park, there are urban places of “hare” (in this case, festive), while the other side of the river is the place of “ke” (everyday normalcy). Furthermore, in this park, the area to the south is a bustling “hare” area with commercial facilities and plazas, while the area around the shrine to the north is a quiet and tranquil “ke” area. From a temporal perspective, this relationship is constantly changing, especially on weekdays and weekends, and even within a single day. In other words, we have come to realize that the space required for this site, due to its location, needs more than ever to coexist with a “hare” atmosphere, while also subsuming a “ke” spatiality where residents can gather. We wanted to create a place that can combine these elements and, depending on the occasion, allow anyone to find a place where they can belong. We sought for a space with a sense of inclusion that welcomes both people who come here on a whim and people who have come from far away to seek this place.
This proposal, with a quiet courtyard slightly off the beaten path, consists mainly of a café and a deck. The café is designed to be accessible from the main road of the park. There is a take-out window situated in the café courtyard for those in the know, as well as a foyer to enter the café interior proper. The behavior and needs of each party and user are reflected in the store plan, and the design emphasized variation in usage and user freedom. In addition to seating, the indoor space includes a meeting corner with a view of the Japanese garden and space for community planning.
The deck and roofed pergola area open to the park's main path can be used as a community space or as a stage for events. The deck provides an unobstructed view of the Japanese garden, and the pavilion provides a framed view of the Japanese garden. The deck is equipped with a ramp for universal design. On rainy days, rainwater drips down the slope of the designed roof like a curtain, creating an extraordinary atmosphere. The rainwater will not only function as a theatrical atmospheric device, but also used for food education, planting, and as a source of water for HVAC systems.
In general, this proposal was born from the consideration of the harmony between people and nature, the park and the townscape, the outside and the inside, and “hare” and “ke”. If the café in the back is a space of “ke”, the deck in the front is a space of “hare”. However, this relationship can switch by the weather as well: on a sunny day, it can become a “hare” space; and on a rainy or cloudy day, it becomes a “ke” space where people can take a break while taking shelter from the rain. In other words, this seemingly simple design with a courtyard and roofed pergola creates a diverse range of spaces, where people can casually drop in and create a variety of relationships, whether it is a rainy day or a sunny day, a first-time visitor or a local regular, and where a variety of gatherings can begin. This is a proposal for the creation of a place where many different types of encounters and relationships can begin.
It is like a home away from home, a precious everyday life that cannot be found anywhere but here. The new ordinary.
Beginning with “hare” and “ke”, we decided to call this mix of seemingly contradictory elements “ma-no”. It is both lively and quiet. It is both outside and inside. It is both front and back. We wanted to capture the potentiality of this concept of being in between or the state of interstitiality where these various things interact. “Ma” is another pronunciation for aida, which means being in between or the state of interstitiality. “Ma” alone is also colloquially recognized for its architectural definition of “space”. Here also, “no” denotes “of” or belonging to. Together “ma-no” is a kind of neologism that means, “of in-betweenness” or “of interstitial space”.
The hideaway where a grownup can be oneself naturally, may well be found in between things.
Credits / クレジット
デザイン・リード:中村 有希
デザイン・メンバー:大西 香織
プリンシパル:カズ・ヨネダ
Design Lead: Yuki Nakamura
Design Associate: Kao Onishi
Principal: Kaz Yoneda